Quality of Service

September 7, 2011

Fick oväntad inspiration att skriva ett utkast till en kort fars.

Scenario: Restaurang vid lunchtid. Kanske Jensen's Bøfhus på Vasagatan i
Stockholm. Vår hjälte står i kö i väntan på ett bord tillsammans med en vän.

SERVITRIS: Hur många är ni i sällskapet?

RICKARD: Vi är två.

S: Vi har tyvärr inga lediga två-bord just nu. Vill ni skriva upp er på
väntelistan?

R: Hur lång tid tror du att det kan ta att få ett bord?

S: Jag vet inte, det beror ju på hur länge folk sitter och äter. Kanske 5-7
minuter.

R tittar på sin lunchdate som nickar.

R: Ok, då väntar vi på ett bord.

S: Hur var namnet?

R: Sundin.

S skriver något i en bok och vänder sig sen till en herre bakom R i kön.

S: Hur många är ni i sällskapet?

HERRE: Två.

S: Vi har tyvärr inga lediga två-bord just nu. Vill ni skriva upp er på
väntelistan?

H: Vi kan ta ett bord för fyra om det finns ledigt. Bara vi får mat snart.

S: Jag kan tyvärr inte sätta er på ett bord för fyra.

R: Har du ett ledigt bord för fyra?

S: Ja.

De två sällskapen tittar på varandra.

H: Men då tar vi ett bord för fyra. Vi kan dela på det.

S ser förvirrad ut och tvekar något.

S: Då får ni säga till vid beställningen att ni vill ha delade notor.

S greppar några menyer och tar täten genom lokalen fram till ett ledigt bord.

Som visar sig vara två bord för två placerade tillsammans så att det bildar ett
bord lagom för fyra.

EPILOG

20 minuter senare. Bägge sällskapen vid bordet/borden har beställt och fått sin
mat. En annan servitris kommer fram till bordet.

SERVITRIS 2: Om ni vill skulle vi kunna flytta isär borden lite.

RIDÅ